Cart Is Empty

    سبد خرید شما خالی است.



مراحل اصلی چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه به کتاب | انتشارات سنجش و دانش | ۱۳ سال سابقه

نویسنده : سنجش و دانش 1401/02/22 تعداد نظرات : ۶ دیدگاه
مراحل اصلی چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه به کتاب

هدف از تبدیل پایان نامه به کتاب و چاپ کتاب

 

در طول سال های اخیر یکی مهم ترین چالش های  دانشجویان و به طور کل افرادی که خواهان کسب هرچه بهتر فرصت های شغلی جدید هستند این است که رزومه شغلی و تحصیلی خود را تا جای ممکن تقویت کنند.

 بدون شک یکی از موثرترین راه هایی که باعث هرچه بهتر شدن رزومه تحصیلی و شغلی می شود چاپ کتاب یا تبدیل پایان نامه به کتاب است. اما ممکن است که این کار از نظر کسانی که برای اولین بار قصد انجام دارند فرآیندی سخت و پیچیده به نظر برسد.

اغلب، با ارزش ترین و مهم ترین پروژه پژوهشی که هر دانشجویی در طول دوران تحصیلی خود انجام می دهد در قالب پایان نامه ارائه می کند . همچنین نحوه نگارش و دفاع از پایان نامه، نمایانگر تخصص دانشجو در رشته ای است که در آن تحصیل کرده است،به همین خاطر اکثر دانشجویانی که قصد ادامه فعالیت در حوزه رشته تحصیلی خود را دارند برای تکمیل کردن و پربار شدن هرچه بیشتر پایان نامه خود،وقت،انرژی وهزینه بسیار زیادی صرف می کنند.

 ما دراین مقاله سعی کردیم تا حد زیادی شما را با مراحل تبدیل پایان نامه به کتاب وهمچنین اصطلاحات مطرح در این حوزه آشنا کنیم و در آخر به تعدادی از سوالات پرتکرار متقاضیان در این زمینه،پاسخ دهیم.

 

مراحل اصلی تبدیل پایان نامه به کتاب

 

۱-تکمیل محتوا و یکپارچه سازی متن در قالب فایل ورد

از آنجایی که محتوا تایپ شده است به جز مواردی که حجم محتوا یا پایان نامه خیلی کمتر از میزان لازم است اغلب در این مرحله مشکل خاصی بوجود نمی آید. در صورت مواجه با این مورد, مولف با کمک ناشر و افراد متخصص در حوزه ی محتوا اقدام به افزایش تعداد صفحات کتاب،تا رسیدن به حد مطلوب و مورد قبول خواهند کرد.

۲-شیوه ارائه متن یا صفحه آرایی

در واقع هدف از صفحه آرایی انتقال هرچه بهتر و با کیفیت تر معنا و مفهوم محتوا است که با رعایت و بکارگیری اصولی مثل فاصله ی خطوط,نوع فونت,اندازه ی کلمات,طراحی گرافیکی صفحه,انتخاب و جایگذاری صحیح تصاویر مرتبط و… صورت می گیرد.

۳-اخذ شابک یا ISBN

شابک یا ISBN(International Standard Book Number) سیستمی است برای شماره گذاری کتاب در سطح بین المللی.لازمه ی اخذ فیپا(در ادامه توضیح داده شده است) شابک است که متشکل از کدی ۱۳ رقمی است که هر قسمت آن اطلاعاتی را شامل می شود.بطور مثال گروهی از این اعداد نشانگر اطلاعات مرتبط با ناشر و گروهی دیگر نشان دهنده ی منطقه ی زبانی و جغرافیایی مکانی است که کتاب در آن به چاپ رسیده است.

۴-طراحی جلد کتاب

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما یکی از مهم ترین عوامل فروش و استقبال از کتاب طراحی جلد آن محسوب می شود.طراحی جلد باید به نحوی انجام بگیرد که فضای ذهنی مخاطب را برای مطالعه ی کتاب آماده و نزدیک کند,از بکار بردن المان ها و طرح های کلیشه ای پرهیز شود همچنین بهتر است که توجه ویژه ای بر روی انتقال مفاهیم کتاب به صورت چشم نواز ولی در عین سادگی صورت بگیرد.

۵- اخذ فیپا

فهرست نویسی پیش از انتشار یا فیپا عبارت است از فهرست نویسی تحلیلی و توصیفی کتاب که پیش از انتشار در صفحه شناسنامه کتاب درج می شود.بطور واضح تر فیپا شامل اطلاعاتی از قبیل:

  • سرشناسه (نام نویسنده ی اصلی همراه با سال تولد)
  • عنوان و نام پدید آورنده(نام کتاب و نام نویسندگان درج می شود)
  • مشخصات نشر(آدرس و نام انتشارات کتاب و همچنین سال چاپ کتاب درج می شود)
  • مشخصات ظاهری(شامل تعداد صفحه کتاب,جدول,نمودار و تصاویر می شود)
  • شابک(کد ۱۳ رقمی شابک درج می شود)
  • موضوع(موضوع و کلمات کلیدی کتاب درج می شود)
  • شناسه افزوده(در صورت داشتن چندین نویسنده نام باقی نویسندگان در این قسمت درج می شود)
  • رده بندی دیویی,کنگره و شماره کتابشناسی ملی(مشخصات مربوط به کد های ثبت کتاب در مرکز فیپا و کتابخانه ملی است)

همچنین در حال حاضر مسئول صدور فیپا ,اداره کل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی است که به درخواست ناشران و صرفا به صورت الکترونیکی انجام می گیرد

۶-صحافی و چاپ

کیفیت انجام چاپ و صحافی کتاب به همان میزان که طراحی جلد اهمیت دارد مورد توجه خواهد بود.به خصوص برای مولفینی که قصد ارائه ی تیراژ بالایی از کتاب خودشان را دارند این مورد بسیار اهمیت دارد چرا که کیفیت بد چاپ و صحافی قطعا بر روی فروش کتاب تاثیر مسقیم خواهد گذاشت.

۷-فروش و عرضه کتاب

پس از انجام و اتمام تمامی مراحل ذکر شده نوبت به ارائه ی کتاب چاپ شده می رسد که قطعا اگر با ناشرین با سابقه و حرفه ای انجام بگیرد هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ برندینگ و معروفیت کتاب بسیار برای مولف مسرت بخش خواهد بود.

 

بطور خلاصه از فواید چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه به کتاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • -اخذ ۴ امتیاز پژوهشی در مصاحبه دکتری
  • -ارتقا رزومه شغلی و اخذ امتیازات استخدامی مرتبط با تالیف کتاب
  • -ثبت مشخصات در کتابخانه ملی
  • -افزایش احتمالی حقوق و مزایا
  • -افزایش و ارتقا رزومه تحصیلی

 

 

سوالات متداول

۱-آیا امکان استخراج مقاله از پایان نامه ای که قصد چاپ و تبدیل آن به کتاب را داریم امکانپذیر است ؟

بله,این دو مورد متمایز از یکدیگر هستند و مانعی برای انجام نیست,چرا که قالب و فرمت کتاب با مقاله متفاوت است.


۲-مولف از چه طریق می تواند نسبت به اخذ مجوزات از جانب انتشارات اطمینان حاصل کنید ؟

زمانی که فیپای کتاب ثبت شد,مولف با مراجعه به سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی و با جست و جو نام نویسنده یا نام کتاب قادر به مشاهده ی مشخصات ثبت شده ی کتاب خود است راه دیگه برای استعلام مجوزات و ثبت موفق کتاب مراجعه به سایت خانه کتاب است.


۳-چرا مدت زمان چاپ کتاب با موضوعات غیر علمی بیشتر از کتاب هایی است که محتوای علمی دارند ؟

معمولا زمان چاپ کتاب های علمی در حدود ۴۰ تا ۵۰ روز کاری زمان می برد اما در مورد کتاب های غیر علمی ممکن است این زمان تا ۳ ماه طول بکشد.دلیل طولانی شدن زمان چاپ کتاب های غیر علمی به خاطر حساسیت بیشتری است که وزارت ارشاد نشان می دهد تا از چاپ موضوعاتی که مشکل مذهبی,سیاسی,اخلاقی دارند جلوگیری کند.


۴-آیا امکان چاپ کتاب به صورت ناشر مولف وجود دارد ؟

خیر بر اساس مصوبات وزارت ارشاد مولفین و صاحبین اثر نمی توانند شخصا اقدام به اخذ مجوزات چاپ کتاب خود کنند و حتما باید از طریق یکی از ناشرین که دارای مجوز فعالیت از سمت وزارت ارشاد هستند اقدام به چاپ آثار خود کنند.


تبدیل پایان نامه به کتاب در انتشارات سنجش و دانش

انتشارات سنجش و دانش با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره پروانه ۸۷۱۸  و با بیش از ۱۵ سال سابقه  آمادگی لازم جهت انجام فرآیند تبدیل

پایان نامه به کتاب و اخذ تمامی مجوزات لازم در کمترین زمان و با هزینه ای به مراتب پایین تر از سایر موسسات را دارد.

 

برای مشاهده ی کتاب های چاپ شده در انتشارات سنجش و دانش کلیک کنید.

درباره نویسنده

دیدگاه ها