Cart Is Empty

    سبد خرید شما خالی است.



آزمون زبان MSRT و EPT چیست| منابع آزمون های زبان ۱۴۰۲ | سنجش و دانش

نویسنده : سنجش و دانش 1401/08/06 تعداد نظرات : ۲ دیدگاه
آزمون زبان MSRT و EPT چیست و منابع آن کدام است؟

 

 

تسلط بر زبان انگلیسی از معیارهای کلیدی در مراکز دانشگاهی سراسر جهان است. شاید در برخی کشورها نسبت‌ به تسلط دانشجویان به زبان انگلیسی سطح انتظارات متفاوتی وجود داشته باشد. اما در سطح فضاهای دانشگاهی داخل کشور داشتن مدرک زبان معتبر الزامی کلیدی است. برای این منظور آزمون زبان msrt طراحی ‌شده و در بازه زمانی‌های معین تحت نظارت دقیق معاونت دانشجویی وزارت علوم برگزار می‌شود.

 

آزمون زبان msrt مخصوص جذب دانشجو در مقاطع دکترا برگزار می‌شود. شما با هر سطح علمی و هر مدرک دانشگاهی می‌توانید در این آزمون شرکت کنید. اما از مدرک آن می‌توانید در سطح دانشگاهی استفاده کنید. اگر داوطلب شرکت در آزمون‌های دکترا باشید و یا دانشجوی دکترا در سطح دانشگاه‌های داخل ایران هستید، قاعدتاً می‌دانید که تا چه اندازه نسبت ‌به ارائه مدرک رسمی زبان حساسیت وجود دارد. در حال ‌حاضر داشتن مدرک زبان برای پذیرش مصاحبه دکترا بسیار تاثیرگذار است. از طرفی دانشجوی دکترا موظف است تا سطح مناسبی از مدرک معتبر زبان را نهایت تا ترم ۳ کسب نماید.

 

آزمون زبان msrt از سری مدارک مورد قبول در سطح همه دانشگاه‌های داخل کشور است. این آزمون مختص دوره‌های دکتری برگزار می‌شود. لزوماً هر داوطلب دوره‌های دکترا برای ورود به فضاهای پژوهشی و دانشگاهی کشور موظف است که سطح نمره قبولی از این آزمون را اخذ کرده باشد.

 

سنجش و دانش مجری ارائه‌ی منابع معتبر آزمون زبان MSRT است. اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری دارید و باید برای آزمون زبان msrt آماده شوید، می‌توانید از منابع تخصصی ای که توسط ما  برای آمادگی  هدفمند در این آزمون ارائه شده استفاده کنید.

 

در این مقاله قصد داریم تا به تمامی سوالات شما در مورد آزمون زبان msrt پاسخ داده باشیم. لذا اگر در هر سطحی نیاز به چنین آزمونی دارید و لازم است تا از جزئیات آن و نحوه برگزاری آن اطلاعات کامل کسب نمایید، در ادامه همراه ما باشید.

 

آزمون زبان MSRT چیست و چرا برگزار می‌شود؟

در سطح جهان تعداد زیادی از آزمون‌های معتبر زبان برگزار می‌شود. تافل و آیلتس نام آشنا ترین آنها هستند. تافل و آیلتس سطح آزمون زبان برای استفاده شهروندی داوطلبین است. کسانی که در سطح این آزمون‌ها شرکت می‌کنند، پس ‌از قبولی می‌توانند مانند هر شهروند انگلیسی و یا آمریکایی صحبت نمایند. اما آیا تمام شهروندان انگلیسی ‌زبان از موضوعات تخصصی فضاهای رده‌ بالای دانشگاهی اطلاع دارند؟ قاعدتاً مهارت‌های زبان انگلیسی در سطح دکترا موضوعات گاهاً متفاوت از مهارت‌های شهروندی است.

 

از طرفی ‌دیگر مجری عموم آزمون‌های معتبر جهانی مانند تافل، نهادهای خارج از کشور هستند. این آزمون‌ها جایگاه جهانی دارند و تحت مدیریت مؤسسات بین‌المللی برگزار می‌شوند. طبیعتاً سیستم مدیریت فرامرزی این آزمون‌ها مناسب فعالیت نهادهای دانشگاهی داخل کشور نیست.

 

برای دستیابی به سطح مهارت کافی از زبان تخصصی دکتری همراه با نظارت مستقیم نهادهای دانشگاهی داخل کشور آزمون زبان msrt طراحی ‌شده است. این آزمون برای سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی است که توسط معاونت دانشجویی وزارت علوم برگزار می‌شود. نام این آزمون در ابتدا MCHE بود که بعدها توسط اداره بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم، به ‌عنوان msrt تغییر نام پیدا کرده ‌است. در حال حاضر آزمون زبان msrt از سطوح سنجش آزمون شناخته ‌شده داخل ایران است که برای تمامی داوطلبان متقاضی اعزام به خارج کشور، بورسیه‌های تحصیلی خارج از کشور و همچنین داوطلبان دکترای داخلی وزارت علوم و وزارت بهداشت و نیز تمامی داوطلبان دکترای دانشگاه آزاد معتبر است.

 

شرایط ثبت‌نام آزمون زبان msrt چگونه است؟

آزمون زبان msrt به نسبت از آزمون‌های معتبر مانند TOFFEL و یا IELTS ساده‌تر است. البته دورنمای موضوعات مطرح‌ شده در این آزمون، ارائه زبان انگلیسی در سطح آکادمیک است. هزینه برگزاری این آزمون به ‌مراتب کمتر از دیگر آزمون‌های بین‌المللی می‌باشد. اعتبار آن نیز در فضای دانشگاهی سطح داخل کشور و اعزام دانشجو مطرح است. به نوعی با گذراندن سطوح مختلف این آزمون مجوزهای لازم برای طی شدن مراحل مختلف تحصیلات تکمیلی را اخذ خواهید کرد.

 

بازه‌های برگزاری آزمون زبان msrt نیز کوتاه است. معمولاً در هر سال بین ۷ الی ۹ بار این آزمون برگزار می‌شود. البته ترتیب برگزاری آزمون‌ها شبیه به تصمیمات معاونت دانشجویی وزارت علوم همه ‌ساله دست‌خوش تغییراتی است. اما به‌ هر حال تعداد آزمون زبان msrt زیاد است و هر دانشجویی بارها فرصت دارد تا سطح سنجش زبان خود برای ورود به عرصه‌های تحصیلات تکمیلی را ارزیابی کند.

 

برای شرکت در آزمون زبان msrt محدودیت خاصی تعریف نشده است. حتی در صورت عدم قبولی در یک دوره می‌توان برای آزمون دوره‌های بعدی ثبت‌نام کنید. البته ثبت‌نام مجدد برای داوطلبانی که نمره بالاتر از ۷۵ دارند، شامل محدودیت‌هایی است. چرا که حد نصاب بالای مراکز آموزش عالی داخل کشور نمره ۷۰ است و طبیعتاً افراد با نمره‌های بالا نیازی به آزمون دیگر نخواهند داشت.

 

اگر چه آزمون زبان msrt در سطح تمامی دانشگاه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت معتبر است؛ اما هر دانشگاهی حد نصاب خاص خودش را در نمره این آزمون دارد. نمره قبولی آزمون زبان msrt عدد ۵۰ به بالا است. اما همه دانشگاه‌های داخلی این مقدار را نمی‌پذیرند.

 

روش برگزاری آزمون MSRT چگونه است؟

آزمون زبان msrt اگر چه در سطح مهارت‌ها زبان‌آموزی مخصوص فضاهای آکادمیک طراحی‌ شده است؛ اما در کل همه نیازهای داوطلبین به درک مهارت‌های زبان را شامل می‌شود. این آزمون در چهار مهارت برگزار می‌شود.

  • Vocabulary

  • Reading

  • Listening

  • Stracture

هر کدام از این چهار مرحله مهارت‌های اصلی زبان آموزشی هستند که به ‌جای خود در نتایج نهایی آزمون msrt دارای اهمیت می‌باشند. البته تمامی مراحل به شکل تستی برگزار می‌شوند. کل آزمون شامل ۱۰۰ سوال تستی در مهارت‌های چهارگانه است که در ساختاری سه ‌مرحله‌ای تدوین شده ‌است.

 

  • مرحله اول؛ (شنیداری) Listening Comprchension:

  • این مرحله شامل ۳۰ تست گزینه‌ای است که تماماً به شکل مکالمات کوتاه و بلند و همچنین درک مطلب شفاهی تنظیم شده ‌است. در این مرحله از داوطلب سؤالاتی شفاهی پرسیده می‌شود. گزینه‌ها به شکل دفترچه‌ای مجزا در اختیار داوطلبین قرار می‌گیرد. مدت زمان این مرحله بین ۳۰ الی ۳۵ دقیقه است.

 

  • مرحله دوم؛ (ساختار و مهارت‌های نوشتاری) Structure and Written Expression:

  • مهارت‌های Structure و Writting به شکل هم‌زمان در این مرحله مورد آزمون قرار می‌گیرند. برای این منظور دفترچه سوالات شامل ۳۰ عدد تست تدوین خواهد شد که ۱۵ عدد از سؤال‌ها مربوط به مهارت‌های Structure است و ۱۵ عدد سوال باقی‌مانده در فضای Writing Expression تنظیم شده ‌است. کل مدت زمان پاسخ‌گویی سوالات این مرحله از آزمون ۴۵ دقیقه است.

 

  • مرحله سوم؛ (درک مطلب و لغت) Reeding Comprenension:

  • قاعدتاً این مرحله مهم‌ترین بخش از آزمون زبان msrt است. زیرا به مهارت‌های درک مفهوم از متن‌های تخصصی انگلیسی اشاره دارد. این مرحله شامل ۴۰ تست است که در چهار متن جداگانه تنظیم شده ‌است. هر متن دارای ۱۰ عدد سوال است. داوطلبین لازم است تا هر متن را با دقت مطالعه کرده و به سؤالات مربوط به آن پاسخ دهند. مدت زمان این مرحله ۵۵ دقیقه است.

 

به ‌این ‌ترتیب آزمون زبان msrt در سه مرحله اصلی برای ارزیابی مهارت‌های شنیداری، نوشتاری و درک مطلب داوطلبین برگزار می‌شود. کل مدت زمان اجرای آزمون فارغ از مدت‌ زمان توزیع دفترچه‌ها اندکی بیشتر از دو ساعت می‌باشد. هیچکدام از مراحل آزمون درصد ارزش‌آفرینی بالاتری به نسبت دیگر مراحل ندارند. در عین حال نمره منفی در کار نیست. پس کافی است به نیمی از ۱۰۰ سوال این آزمون حالا در هر کدام از مراحل سه‌گانه پاسخ درست داده باشید تا نمره‌ی قبولی را اخذ نمایید.

 

نحوه ثبت‌نام آزمون MSRT چگونه است؟

ثبت‌نام آزمون msrt از طریق اینترنتی و در سامانه سازمان امور دانشجویان انجام می‌شود. تمامی مراحل ثبت‌نام به شکل اینترنتی است و پرداخت هزینه نیز از طریق درگاه آنلاین این سامانه صورت می‌گیرد. هزینه شرکت در هر آزمون زبان msrt با توجه به دستورالعمل معاونت دانشجویی وزارت علوم همه ‌ساله تعیین خواهد شد. اگر چه همه ‌ساله این مبلغ اندکی متفاوت است؛ اما در کل هزینه شرکت در آزمون بسیار کمتر از آزمون‌های بین‌المللی مانند تافل می‌باشد.

 

برای آغاز به ثبت نام  کافی است سامانه امور دانشجویان وزارت علوم را به آدرس Portal.Saorg.ir سرچ نمایید. این سامانه برای توسعه خدمات الکترونیک دانشجویی طراحی ‌شده است. ثبت‌نام آزمون زبان نیز بخشی از خدمات آن می‌باشد. لذا برای برخورداری از خدمات لازم است تا در ابتدا ثبت‌نام عمومی انجام پذیرد. پس ‌از تکمیل مراحل ثبت‌نام عمومی برای هر فرد یک پروفایل اختصاصی داده خواهد شد. حالا می‌توانید از طریق پروفایل خودتان در سامانه امور دانشجویان، مراحل ثبت‌نام را تکمیل نمایید.

 

در منوی اصلی سامانه، گزینه آزمون زبان را انتخاب کنید و با ورود به بخش ثبت‌نام، مراحل لازم را طی نمایید. این مراحل شامل انتخاب حوزه امتحانی، موافقت با قوانین آزمون و پرداخت هزینه‌ها می‌باشد.

 

منابع آزمون زبان msrt کدام‌اند؟

هر آزمونی برای سنجش اطلاعاتی در داوطلبین طراحی ‌شده است. اما این اطلاعات باید هدفمند و برنامه‌ریزی ‌شده باشند. قاعدتاً هر آزمون نیاز به منابع دارد. در غیر این صورت نمی‌توان ارزشیابی مناسب با سطح کیفی استاندارد تهیه نمود. برای آزمون زبان msrt نیز منابع غیررسمی معرفی شده ‌است. در حال ‌حاضر هیچ نمونه سوالات اصلی برگزار شده این آزمون منتشر نشده است. لذا دایره دانسته‌های ما از نمونه سوالات آزمون زبان msrt به قدرت حافظه داوطلبین محدود است و قاعدتاً این استناد نمی‌تواند اعتبار کافی داشته باشد.

 

متولیان برگزاری آزمون msrt تا به ‌حال هیچ منبع خاصی را به عنوان مرجع اصلی طراحی سوالات مطرح نکرده‌اند. اما از آنجا که این آزمون شباهت زیادی به آزمون تافل دارد، تا جاییکه آن را به ‌عنوان تافل کوچک و یا تافل ایران می‌شناسند، منابع آن نیز نزدیک به منابع آزمون تافل معرفی شده ‌است. از این ‌رو مطالعه منابع زیر برای آمادگی آزمون msrt مفید است.

  • کتاب لغات ضروری تافل
  • کتاب ۵۰۴ واژه ضروری
  • کتاب تافل کیت
  • کتاب زبان عمومی دکترا
  • کتاب TOFFEL Actual Test
  • و…

مطالعه این منابع برای آمادگی آزمون زبان msrt ضروری است؛ اما کافی نیست. چرا که در این آزمون هیچ وابستگی اجرایی به آزمون تافل ندارد و طراحان سوالات آن می‌توانند با استناد به استانداردهای دیگری اقدام کنند. انتشارات سنجش و دانش مجری ارائه منابع آزمون زبان msrt است. برای اطلاع بهتر از منابع مفید این آزمون و آمادگی بهتر می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای سایت سنجش و دانش استفاده نمایید.

 

آزمون زبان EPT چیست؟

به موازات آزمون زبان msrt یک آزمون زبان دیگر در سطح علمی و دانشگاهی داخل کشور با نام آزمون ept برگزار می‌شود. این آزمون نیز مخصوص داوطلبین برای شرکت در مصاحبه‌های دکترا است. با این تفاوت که دانشگاه آزاد متولی رسمی آن است. آزمون زبان ept مدرک زبان رسمی است که برای دانشجویان دکترای دانشگاه آزاد اسلامی معتبر است. البته هر کسی نمی‌تواند در این آزمون شرکت نماید. تنها دانشجویان مقطع دکترا برای تکمیل مدارک زبان خود و طی کردن پروسه مصاحبه دکترا می‌توانند در سطوح مختلف این آزمون شرکت نمایند.

 

آزمون زبان ept از سال ۸۶ شروع شده و در تمام این سال‌ها در بازه زمانی‌های منظم برگزار می‌شود. در ابتدا فقط واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد محل برگزاری این آزمون بود. اما هم‌اکنون در سطح دانشگاه‌های آزاد شهرهای تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، اهواز، کرج، رشت، همدان و… برگزار می‌شود.

 

ساختار آزمون زبان ept براساس آزمون تافل پایه‌ریزی شده ‌است. با این تفاوت که در اجرای این آزمون بخش‌های شنیداری و نگارشی وجود ندارد. به مانند آزمون زبان msrt دارای ۱۰۰ سوال تستی است و حد نصاب قبولی آن اخذ نمره ۵۰ به بالاتر می‌باشد.

 

سخن پایانی

آزمون زبان MSRT و همچنین EPT سطح علمی بالایی دارند. اگر چه این آزمون‌ها در سطح فضاهای دانشگاهی داخل کشور برگزار می‌شوند؛ اما از لحاظ بار علمی و قابلیت‌های فنی با آزمون‌های معتبری همچون تافل و یا آیلتس برابری می‌کنند. اهمیت این آزمون‌ها برای ورود به عرصه تحصیلات تکمیلی است. به هر صورت هر کسی که قرار است در سطح دانشگاه‌های داخلی در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهد و یا به‌ عنوان دانشجوی بورسیه برای تحصیل از ایران خارج شود، لازم است تا حد نصاب قبولی این آزمون‌ها را گذرانده باشد.

 

انتشارات سنجش و دانش از حساسیت بالای این آزمون‌ها مطلع است و برای راحتی شما سری منابع معتبر مناسب آمادگی آزمون‌های زبان MSRT و EPT را تدارک دیده است. همچنین برای ورود به مقطع دکتری و همچنین آمادگی جهت اخذ مدارک آزمون زبان می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای سایت سنجش و دانش استفاده نمایید.

درباره نویسنده

دیدگاه ها